|
Ecosistema: Protagonistes > Diables > Balls de diables centenaris amb parlaments
|
|
Ball de Diables La tradició dels versos acompanya el ball des dels seus orígens
El Vendrell (el Baix Penedès)
Cercavila de la Fira de 1933
El Ball, reorganitzat per la Fira de 1933, format davant la Biblioteca Popular
El ball amb els vestits actuals
El Ball amb els vestits vermells
|
| El Ball de Diables del Vendrell és el grup de foc del qual es tenen referències històriques més antigues a la vila. Se'n té notícia de finals del segle XVI, tot i que hi ha referències, que no anomenen la població, d'un ball de Diables al Penedès al segle XIV. Més recentment va ser pioner en l'embranzida que va representar pels grups de cultura popular el retorn de la democràcia.
Petita història del ball
En les cròniques de la processó de Corpus pels volts del 1460, apareix un ball anomenat "Diablura". En aquesta actuació teatral, representada enmig d’una plaça, els components del ball duien camals, picarols i carotes. En un article al setmanari local “Lo Vendrellench” núm.409 de 26 de juliol de l’any 1900, i que signa en Jaume Serra i Iglesias, reprodueix i comenta tota una colla de dades trobades en un llibre de comptes municipal de mitjans del segle XV; sense dir-nos, però, la vila o ciutat a què pertanyen, tot volent donar a l’article un caire genèric i penedesenc, com bé fa constar en el títol “Las Festas del Corpus en l’Antich Panadés”:
"(…)Tenim, donchs, que en la centuria XV existían la Turquia, los Caballs cotonés, la Diablura y lo Drach. Comparém aquestos entremesos ab lo ball de Moros y Cristians, los Diables, los Gaballets y lo Drach de la nostra centuria, y digaume si en la escencia no son los mateixos. Be es veritat que la Diablura antiga, no contentantse ab ballar per los carrers de la població, feya las sevas evolucións en un improvisat escenari que s' aixecava al mitx de la plassa ab lo nom de Castell del infern, segons veyém en un document d' aquell temps; pero en cambi disparava cohets, com avuy ho fan los Diables, y no en poca cantitat. També`s diferenciavan la Diablura del ball de Diables y la Turquia del de Moros y Cristians ab la indumentaria, puig uns y altres gastavan camalls de cascabells com los que encara gastan los bastoners d' avuy. Segóns se desprén dels comptes copiats, los diables portavan, ademés, caps postissos, lo qual avuy no s'estila."
No és fins al 22 de juny de 1845 que, en un article publicat al Diario de Barcelona, es tenen les primeres dades del ball pròpiament dit. L’articulista anomena el ball de diables, entre molts altres, per la seva participació en les cercaviles i processons de la Festa Major. En el curs del segle XIX diverses publicacions de premsa (Diari de Barcelona, Diari de Reus, Diari de Vilanova, entre altres) divulguen actuacions del Ball de Diables a la Festa Major.
El Ball de Diables avui
El Ball de diables del Vendrell és un “Ball obert”; és a dir, que a diferència d’altres agrupacions d’aquest caire, els components del ball no eren necessàriament sempre els mateixos, les colles no eren fixes ni el repartiment de personatges no era estancat, sinó que els membres del ball s’han anat renovant constantment (sobretot des del segle XX) quasi cada any, arribant fins i tot al súmmum el 1958 en què en el decurs de l’any actuaren tres colles diferents. Aquesta constant renovació de membres i colles fa que sigui major la seva vinculació popular, ja que són pocs els convilatans que no han format part en les seves fileres.
Les actuacions d'aquest ball tenen tres parts diferenciades. D'una banda, la cercavila de foc pels carrers i per les places. D'una altra, els versos, petites poesies iròniques que es reciten durant l'actuació i al final. La tradició dels versos acompanya el ball des dels seus orígens com a part parlada.
La llarga tradició del Ball de Diables del Vendrell ha permès conservar un dels actes sacramentals més antics que es coneixen a Catalunya, que encara s'escenifica en els esdeveniments festius més importants del Vendrell. La tercera part del ball és la carretillada.
El ball de diables del Vendrell no redueix l'àmbit de les seves actuacions a la capital del Baix Penedès, cosa que mostren les sortides arreu dels Països Catalans i a l'estranger, com ara a Madrid, Toulousse de Llenguadoc, Bilbao, Irun o Saragossa.
Text: Redacció festes.org
Fotografies: Ball de diables del Vendrell
|
|
|
| |
| |
| |
|
| |
|
|
|
| |
|
| |
El Ball de Diables a Tarragona. Teatre i festa a Catalunya
Bertran Luengo, Jordi / Edicions El Mèdol
El Ball de Diables de Tarragona. Teatre i festa a Catalunya és el treball ...
|
|
|
comprar
| |
Ball de diables de Torredembarra. Deu anys d'una tradició centenària.
Bargalló i Valls, Josep / Edicions El Mèdol
|
|
|
comprar
| |
El Ball de Diables d'Igualada. Un entremès dels temps medievals ençà
Vilarrubias i Cuadras, Daniel / Carrutxa
En aquest llibre, a partir d'un exhaustiu buidat de la documentació conservada, ...
|
|
|
| |
Ball de Diables de l'Arboç
Cruanyes i Oliver, Esteve / Ball de Diables de l'Arboç
Llibre monogràfic on es fa un repàs de la història, la trajectòria i les ...
|
|
|
| |
150 anys. Ball de Diables de Sitges
Diversos autors, / Edicions El Mèdol
Aquest llibret recull els primers 150 anys d'aquest Ball de Diables, 1853-2003, ...
|
|
|
| |
L'Arboç i els diables penedesencs. Els parlaments, element característic d'un model
Vilarrubias i Cuadras, Daniel / Ball de Diables de l'Arboç
Aquest llibre sorgeix d'una iniciativa original de Frederic Herrero Calvo, ...
|
|
| |
| | | |
|