|
Calendari: Festes de Tardor > Festes de Santa Caterina > Captiris infantils de les "caterinetes"
|
|
Festa de les Caterinetes Les celebracions escolars de Santa Caterina
Diferents poblacions, 25 de novembre
 Imatge de Santa Caterina
 Ball a l'escola
 Sortida al camp a Canet
 Sorteig de galls
 El "catxerulo"
|
| La festa de Santa Caterina, patrona dels escolars, els filòsofs i sobretot de les xiquetes, és una de les festes més importants en moltes escoles del País Valencià. Cada 25 de novembre els infants fan una gran festa, van a berenar a fora amb els mestres, canten cançons tradicionals i realitzen tot tipus d’activitats extraordinàries.
Històricament, Santa Caterina ha estat la patrona de les dones casadores, dels professionals dels oficis que utilitzen rodes i dels estudiants i filòsofs, acadèmies i universitats.
Ara bé, avui es coneix a Santa Caterina com la patrona de les nenes petites, les al·lotes o xiquetes, a diferència de sant Nicolau, que és celebra el 6 de desembre i que és el patró dels infants o dels xiquets. Antigament totes les noies joves (fins que es casaven) s’agrupaven sota alguna de les abundants confraries que duien el seu nom i que hi havia arreu i que van ser substituïdes, més endavant, per les Confraries del Roser.
Aquestes dues festes es celebraven per separat, el 25 de novembre era la festa de les nenes i el 6 de desembre era la festa dels nens. Algunes escoles celebren encara les dues festes per separat, però en l’actualitat, gràcies sobretot a l’aparició dels col·legis mixtes, la festa es celebra conjuntament a finals de novembre.
Celebracions escolars
El caràcter de la festa participa, en part, de les llibertats infantils pre-nadalenques en la línia dels sants Innocents, el Bisbetó o la Mare de Déu Fumadora. A l'escola del santuari del Monte-Sion de Porreres (Mallorca), per exemple, la festa es viu amb inversió de papers. Aquell dia els alumnes fan de mestres i els mestres, d'alumnes i els que ho desitgen tenen llicència per a cometre entremaliadures.
La diada de Santa Catalina com a patrona dels escolars és molt important als col·legis de les comarques del nord de Castelló i especialment al Baix Maestrat. En la majoria de poblacions la tradició segueix vigent gràcies a la complicitat entre mestres i pares, entre els petits i els grans.
La festa es celebra amb la realització d’activitats extraordinàries a l'interior de l'escola, com xocolatades, càntics de les cançons o "lloes" tradicionals, concursos diversos, “caramelades” i el sorteig d’un gall o pollastre viu entre els xiquets. Aquest dia els petits visiten als grans i els grans visiten als petits. En alguns llocs els pares i avis van a veure als menuts al col·legi, mentre que en d'altres són els infants qui visiten als avis a les cases o asila. Als nens i nenes sovint porten un regal al mestre - per això en alguns indrets es coneix per Pasqua del Mestre i es menja un pastís típic de la diada.
En d’altres pobles, com Sant Mateu, La Jana, Cervera del Maestre, Santa Magdalena, Traiguera i Canet lo Roig, la festa consisteix en una anada a berenar al camp amb els infants, sovint a redós d’una ermita. A Cervera, aquest dia els infants "van al riu".
En aquelles poblacions on és possible, la mainada surt de les escoles i es passegen pels carrers fent bromes amb els que passen, cantant les cançons pròpies de la diada (els tradicionals recitats) i recollint els regals, caramels i altres llepolies, que els donen els veïns. Algunes d’aquestes comitives, anomenades popularment Les Caterinetes”, duen el “catxerulo”, un pal coronat amb moltes cintes de colors (Vinaròs). A Xert la vespra de la festa donen voltes pel poble i els veïns regalen a les xiquetes la "prima", una pasta típica de la diada, i una figura que simbolitza un gall als xiquets.
Text: Redacció festes.org
Fotografies: Josep Emili Fonollosa, Vinaròs News
|
|
|
| |
| |
| |
|
| |
|
|
 |

|