|
Ecosistema: Festes d'altres cultures > Festes d'Àsia > Festes del Nepal
|
|
Dipankar Mahadaan Maghe Sankranti a Baktapur
Baktapur (Nepal), Primer dia del mes de Magh
Un gegant Dipankar
Cap d'un dels Dipankars
Benedicció dels peus abans d'entrar al recinte final
Alimentant als Dipankars
Aspirants a monjos cantant
Caps budaics
Esperant el daan
Repartint daan
Detall del daan
|
| El primer dia del mes de Magh, anomenat Maghe Sankgranti, les castes buddhistes dels Bajracharya i Shakya de Baktapur, una ciutat del Nepal, celebren una festa especial protagonitzada per cinc imatges-gegants de Dipankar Buddha, una figura històrica i mitològica del buddhisme mahayana.
Cada any pels volts del mes de Magh, el desè mes del calendari nepalès, que cau sempre entre els nostres mesos de gener i febrer, es celebra a la ciutat de Baktapur el Dipankar Mahadaan.
Es tracta d'una celebració en què es combina la presència de gegants, les ofrenes i la redistribució solidària d'aliments -el daan- entre els membres de les comunitats buddhistes d'aquesta petita ciutat situada a uns 15 km de Kathmandu.
La ciutat de Baktapur (coneguda amb el nom de Khwopa en llengua newar) és majoritàriament hinduista. Ara bé, hi ha una important comunitat buddhista, també newar, que celebra les seves pròpies festes.
El Buddha Dipankar, protagonista de la festa
Dipankar significa, literalment, l’”il·luminador”, el que ajuda a iluminar-se. El Buddha Dipankar és un personatge del buddhisme que es relaciona amb la primera persona que va il·luminar-se, abans del Buda històric o Gautama Buddha. D'algun manera, el Dipankar és el seu precedent immediat -un dels molts buddhas que van existir abans del Buddha.
Nascut a la ciutat de Deepavati, es creu que el Buddha Dipankar, en el seu viatge de l’India al Tibet, es va aturar al Nepal per ensenyar buddhisme. Tot i que no és propiament una divinitat, aquest dia la gent el venera com a tal.
La festa recorda el seu pas per la ciutat de Baktapur i la seva relació fundacional amb les castes buddhistes d’aquesta ciutat newar.
La seqüència ritual
La festa comença quan, des dels seus respectius temples, cinc imatges gegants de Dipankar Buddha són transportades en processó fins a l’entrada de Baktapur.
Les imatges fan un metre i mig, pesen uns cinquanta quilos i són transportades per un home, que les aixeca per baix, talment com els gegants catalans. Les imatges estan bellament guarnides amb tot tipus de decoracions de plata i van acompanyades per un gran paraigües que les protegeix de la llum del Sol.
La comitiva de cada Dipankar està encapçalada per un grup de músics, que fan sonar les músiques tradicionals de la celebració. Els portadors, que duen les imatges gegants amb els peus descalços- es van turnant a mesura que fan cap al destí final. Al pas de la comitiva la gent llança ofrenes (flors, arròs, etc) a les imatges.
Una vegada arribats al destí final, un indret obert al costat del monestir (bihar) que hi ha a l’entrada de Baktapur, al costat de l’estació de busos i davant un petit estany. Allà, les imatges són col·locades en filera i la gent, especialment dones, fan les seves ofrenes, especialment de menjar per alimentar als déus.
Al final, es col·loquen en filera quatre caps budaics que representen els sacerdots que oficien la cerimònia de les ofrenes. A mesura que passa el dia, més i més persones s’arriben fins a aquest indret per venerar les imatges. Hi duen tot tipus d’ofrenes que carreguen des de casa seva dins uns plats especials. Hi ha fruita, arròs, llavors, flors, monedes i tot tipus d’altres ofrenes.
El daan, la redistribució solidària
Una mica més enllà de l’espai on hi ha els Dipankar, té lloc el "daan", el tret distintiu d'aquesta celebració. Centenars de nens de les castes dels Bajracharya i Shakya estenen uns mocadors al terra, tot esperant que els devots, tal i com fan amb les imatges, també deixin alguna cosa per ells. Al final de la festa els mocadors s’omplen d’arròs, monedes, carmels i altres ofrenes.
La principal aportació de "daan" la fan els organitzadors de la festa, cada any una família diferent, que reparteixen grans quantitats d’arròs, caramels, pastissos, monedes i altres ofrenes als que tenen estès el mocador. També s’ofereix el "daan" a la comunitat de monjos que participa de la festa cantant cançons amb els seus vestits grocs monàstics.
Totes aquestes ofrenes les realitzen majoritàriament les dones, alimentant d’aquesta manera als déus i també a la resta de membres de les comunitats buddhistes newar que hi participen.
Altres festes dedicades a Dipankar
La festa, que té lloc cada any a Baktapur, també es celebra, d’una forma semblant però cada cinc anys i amb unes imatges lleugerament diferents a Patan i cada dotze a Katmandu.
Text i fotografies: Manel Carrera i Escudé
|
|
|
| |
| |
| |
|
| |
|
|
|
|