|
És
la festa més important i popular de l'any pels hinduistes tot i
que és considerada la Festa Nacional del Nepal i celebrada tant
per buddhistes com per hinduistes. Dura 10 dies, des de la lluna
negre fins a la lluna plena del mes d'Ashwin, a finals de
setembre o principis d'octubre i es celebra a tot el país,
excepte en algunes comunitats indígenes buddhistes-lamaístes
(Tibetans, Sherpes, Tamangs, Thakalis, Gurungs...) que o bé
no la celebren o bé només en celebren determinats
aspectes.
El Dasain, com el nostre Nadal, és de llarg
el temps més alegre de l'any pels nepalesos, durant el que tota
la família es reuneix per intercanviar regals, fer els rituals
religiosos, engalanar les cases i vehicles i compartir els fastuosos
i abundants àpats que tenen lloc per aquestes dates. El Dasain és
també una festa especial pels nens: una dita popular diu
que si el cel és ple d'estels, és que el Dasain ja
ha arribat. En efecte, durant aquests dies, els nens fan volar milers
d'estels de paper i juguen durant hores amb els esplèndids
gronxadors que els adults els construeixen amb canyes de bambú
a les entrades dels pobles.
Les escoles i el govern tanquen durant deu o quinze dies, que s'aprofiten
per anar a comprar roba nova, regals i tots els materials necessaris
per a fer les ofrenes als temples (arròs, llavors, animals...)..
El Dasain també s'anomena Durga Puja (textualment "ofrenes
a Durga") perquè durant aquestes dues setmanes es fan ofrenes
(puja) als temples i als rius sagrats i es realitzen milers
de sacrificis d'animals en honor a la deesa Durga en totes les seves
formes, manifestacions i noms. El Dasain conmemora la victòria del
Bé (representada per la Deesa Mare Durga i els diversos déus que
combaten al dimoni) sobre el Mal. Cada llar és cerimonialment pintada,
decorada i netejada per rebre la visita de la Deesa Mare Durga (a
la que es demana que hi estableixi residència) i també de
tots els membres de la família que durant l'any són lluny
de casa. Durant el Dasain la família, dispersa durant l'any,
es reagrupa per uns dies.
Durant les nou primeres nits del Dasain (les Nawa Ratri)
els devots, especialment les dones, s'aixequen abans que es faci
de dia, literalment "mentre encara hi ha estrelles als cels", per
anar al riu i als temples a fer les ofrenes matiners. La tradició
mana que el bany sagrat s'ha de realitzar en algun dels nou rius
sagrats del Nepal i a les tirtha o confluències de dos rius.
Els banys van acompanyats amb càntics i amb ofrenes d'arròs,
pètals de flors i altres llavors i s'encenen làmpares d'oli que
s'endu la corrent riu avall. Avui en dia, especialment a Kathmandú,
les dones no es banyen doncs els rius están molt contaminats
i es limiten a tirar-se, amb la mà, una mica d'aigua al front.
El
primer dia del Dasain, un dia després de la lluna negre d'Ashwin,
s'anomena Ghatasthapana, literalment "establiment del gerro
amb l'aigua sagrada". Aquest dia un sacerdot Brahman o la persona
més vella de la família col·loca un gerro, el kalasha,
que simbolitza la Shakti o energia de Devi Durga, en l'espai sagrat
de cada casa. És un gerro ple d'aigua i sorra en el que es planten
llavors de cibada, que es reguen i veneren durant els deu dies del
Dasain. Quan les llavors ja han germinat apareixen unes flors grogues,
les jamara, que s'utilitzen en les ofrenes i que es reparteixen
entre els membres de la família per guarnir-se les orelles
i el cap.
El
setè dia del Dasain té lloc la cerimònia per la que el Fulpati
(Saptami), literalment "flors i fulles sagrades" (el kalasha
de la familia real) és portat desde Gorka, la pàtria ancestral dels
reis Saha, fins al lloc sagrat de l'antic palau reial a Hanuman
Dhoka. El Fulpati és portat per sacerdots Brahamans sota
un paraigües vermell guarnit i l'acompanyen tres o quatre dones
de la família reial i bandes de música.. Al passar per Tundinkel,
on els reis estan revisant les tropes i rebent les felicitacions
de Dasain dels representants extrangers, el seguici és rebut amb
salutacions militars (trets de canons) i es realitza el sacrifici
d'una cabra.
Amb l'arribada del vuitè dia, el Maha Asthami, augmenta
el fervor de les ofrenes i els sacrificis a Durga i a Kali. Aquest
dia també es realitza una celebració gastronòmica familiar, el Cuchi
Fe, especialment a les llars newars.
Els sacrificis d'animals es fan a cada casa i a tots els temples
dedicats a la deesa Durga. Durant tot el dia, des de ben d'hora
al matí fins ben entrada la tarda es sacrifiquen cinc tipus d'animals:
búfals d'aigua, que simbolitzen la ràbia demoníaca, cabrits, que
simbolitzen els desitjos; carners, que simbolitzen l'estupidesa;
pollastres, que simbolitzen la timidesa i ànecs, que simbolitzen
la indiferència. Els animals han de ser mascles sense castrar i
a poder ser, negres. Amb la sang dels animals sacrificats es ruixa
tot tipus d'imatges, capelles i temples dedicats a Durga. El cap
dels animals es deixa al vigilant del temple, mentre que el cos
se l'emporta la família que l'ha ofert en sacrifici. La carn
es distribueix entre familiars i amics i es consumeix durant els
abundants menjars familiars que tenen lloc aquests dies de festa.
La
nit del vuitè al novè dia és la "Nit Negre", durant la que
es sacrifiquen 54 búfals i 54 cabrits al Taleju Temple, dins la
Hanuman Dhoka, en una cerimònia que dura tota la nit i només oberta
als hindus.
El
novè dia és el Maha Nawami. Es continuen fent ofrenes
d'animals, regals i pregàries als temples de Durga, però són especialment
rellevants els sacrificis rituals que els newars fan devant de tot
tipus de vehicles mecànics, per demanar protecció contra
els accidents durant l'any. El ritual es fa enmig del carrer i devant
la presència de tota la família: es realitzen ofrenes
a tots els vehicles (cotxes, camions, motos...) que són engalanats
amb flors. El ritual culmina amb el sacrifici d'un cabrit amb la
sang del qual es ruixa el vehicle. Es creu que el sacrifici sacia
la sed d'accidents i sang del vehicle i s'obté, així,
la protecció desitjada. Aquest dia els newars preparen un
dels seus menjars tradicionals que preparen dividint el cap d'una
cabra sacrificada en nou parts diferents, i reajuntant-les per cuinar-les
a casa de l'home de més edat de la familia, normalment el pare.
Durant tot el matí aprop de la Hanuman Dhoka els militars sacrifiquen
búfals i cabrits per demanar benedicció per a les seves escopetes
i espases. També aquest dia s'honora a Vishwa Karma, Déu de tots
els instruments, eines i estris mecànics, inventor de les arts i
oficis. Totes les factories i tallers de tot tipus, petits i grans,
tanquen, treuen els estris al carrer, que es beneeixen mitjançant
el sacrifici d'un cabrit o ànec.
El desè dia, anomenat Vijaya Dashami, és el Dia de
la Gran Victòria de Durga sobre els dimonis. Aquest dia és obligatori
pels hinduistes visitar els seus familiars de més edat, per
ordre d'edat o rànking, i sempre començant amb una visita als pares.
L'objectiu d'aquesta visita és rebre d'ells la tika, una
pasta vermella barrejada amb arròs que es col·loca al front en senyal
de benedicció i que és un antic emblema de victòria i poder; intercanviar
els regals i compartir els esplèndits àpats que es
preparen per a l'ocasió amb abundant menjar i begudes. Aquestes
celebracions, en la que s'obliden les disputes personals, es perllonguen
durant cinc dies, fins l'últim dia del Dasain, el dia de lluna plena.
L'últim dia de Dasain, el rei i la reina col·loquen la tika
a polítics i empresaris al Palau Reial. Després s'obren les portes
perquè, tot aquell que ho desitgi, rebi la tika de mans del
rei, després de llargues hores d'espera. Milers de persones de totes
les edats i condicions socials fan cua devant el Palau Reial per
aquest motiu.
El mateix desé dia, per la tarda, tenen lloc les Kharga Jatra,
unes processons particulars en les que sacerdots buddhistes desfilen
solemnes vestits de Kali, Bhairav, Ganesh Kumari i altres divinitats
al costat de bandes de música tradicional pels carrers de Thamel
(Kathmandú) i Mangel Bazaar (Patan).
Les comunitats buddhistes lamaístes d'origen tibetà residents a
la Vall de Kathmandú, celebren el Dasain a la seva manera: tot i
que comparteixen amb la resta de comunitats l'alegría dels
dies de festa i el reagrupament familiar, es distingeixen per realitzar
uns actes "de protesta pacífica" contra els sacrificis
d'animals. Per això, el tret característic del dasain
entre els pobles d'origen tibetà és el de realitzar
actes als seus espais sagrats, Stupes i Chortens, per a pregar per
les ànimes dels animals sacrificats. Així, els Sherpes s'agrupen
al monestir de la comunitat sherpa a Boudha per fer dejú, silenci
i pregàries durant tot un dia, en un acte que es prepara amb l'ajut
de donacions privades.
Per la seva banda, tots els monjos (lames) tibetans dels monestirs
de Boudha s'apleguen a l'Stupa
Boudhanath per a pregar conjuntament en un acte en el que participen
lames de totes les edats de tots els monestirs i centres d'estudis
buddhistes que hi ha al voltant de l'Stupa del barri de Boudha.
L'acte l'esponsoritza un lama ric d'un altre país asiàtic
buddhista que al finaluitzar les pregàries, fa una donació
econòmica en efectiu a cada un dels lames participant en
les pregàries.
Text i imatges: Manel
Carrera
Les fotografies més petites estan extretes de la Xarxa
Enllaços relacionats amb aquesta festa:
Dashain-Tihar http://www.dashain-tihar.com
|