Cada lluna plena  
                 

Vista de l'Stupa de Boudhanath.
asdfas




Una altra vista de tota l'Stupa.

asdfas
Una lames caminant sobre el nivell superior.
asdafas


Detall dels ulls-que tot-ho-veuen.

           





Imatges de buddhes.

 
Detall del terra després de pintar-la.
 
L'Stupa
a primera hora del dematí.
 


Una dona tibetana resant enmig dels coloms.

             

Les banderoles surten del capdamunt...
 


...en direcció a tots els punts cardinals.
 
Hi ha dibuixats mantres i oracions...
 


....que el vent esparceix.
             



El dia de lluna plena, els lames...
 
...s'ocupen d'anar distribuint les làmpares d'oli...
 


...al voltant de tota l'Stupa.
 
Les porten dins uns sacs de roba i dins de cobes
             



Les làmpares són d'oli.
 


Una fila de làmpares.
 


Un triangle de làmpares.
 
L'Stupa, de nit, il·luminada.
             


Els lames, agrupats i resant.

 


Cremant incens a l'entrada.
 


Les flames de l'incens.

 


Un lama fent de turista.
             



Lames fent cua a l'Stupa.
 
Els lames entren de ben petits a la comunitat.
 



Malgrat tenir aquest aspecte...
 
...són com bestioles salvatges.
             

Una roda d'oració.
 




Sota les vestimentes porten camisetes d'equips de futbol de tot el món.

 
Aprop de l'Stupa hi ha almenys deu monestirs.
 


Dins els monestirs duen una estricta disciplina.
             

Un moment de meditació, aprofitant que no hi ha ningú a l'Stupa.
 
Protegint-se del Sol, amb el propi vestit...
 


... o amb un paraigües...
 
Fent cua per sortir de l'Stupa, durant el Dasain.
             
   
  IL·LUMINACiÓ DE L'STUPA DE BOUDHANATH
   
 


A Boudha, el barri tibetà de Kathmandú (a nou kilòmetres del centre històric de la ciutat) cada nit de lluna plena es realitza amb caràcter especial una cerimònia popular que consisteix en la il·luminació de l'Stupa mitjançant milers de làmpares d'oli.

La Stupa de Boudhanath és la meca dels buddhisme tibetà i és la Stupa més gran del món. Es tracta d'un temple circular i exterior al que no es pot accedir, doncs està fet amb ciment massís. Es diu que a dins no hi ha res, però la majoria de les Stupas són, almenys en els pobles d'origen tibetà, monuments funeraris.

Aquesta Stupa està coronada per una torre forrada amb or de 13 nivells que simbolitzen les 13 vies cap a la il·luminació. La Stupa té cinc nivells que simbolitzen els elements. Els ulls que tot-ho-veuen-de-Buddha la presideixen per totes quatre bandes. Les banderes d'oració s'encarreguen d'espargir al vent els mantres i les oracions que hi tenen gravats.

Aquest és el principal temple de culte de l'abundant comunitat d'origen tibetà (tibetans, sherpes...) resident a Kathmandú que cada dia, primer ben d'hora al dematí (de 3:00 a 6:00) i després al voltant de mitja tarda (de 15:00 a 18:00) hi dóna voltes durant una bona estona tot recitant mantres, fent rodar els rosaris de mà, les rodes d'horació o bé parlant de la quotidianetat. Tot i que donar-hi voltes fa guanyar mèrits als creients buddhistes, alguns ho fan simplement per conversar o fer exercici. L'Stupa també és objecte de culte, en aquest cas amb fotografies i compra de records, de l'allau de turistes que arriben a la ciutat entre agost-novembre i que solen començar la visita entre les 9:00 i les 13:00.

La cerimònia d'il·luminació de l'Stupa l'acostuma a esponsoritzar una persona rica d'alguna comunitat buddhista, ja sigui del Nepal o de fora, i es desenvolupa durant tot el dia.

De dia, els lames, principalment els més joves instal·len les làmpares d'oli fetes amb fang per tot el perímetre de l'Stupa. Les làmpares són carregades en uns grans cobes i dins de sacs de roba i sovint són fruit de disputa entre aquests petits aspirants a Buddha.

Una vegada instal·lades les làmpares i ja de nit, es podecedeix a la introducció de l'oli i de les metxes que les encendran, Tothom està convidat a participar de l'encesa col·lectiva de les lamperetes i succeeix aixì espontàniament, de manera que no es díficil veure joves lames i devotes tibetanes compartint esforç amb turistes de procedència diversa.

D'entre dels actes que tenen lloc a Boudhanath durant l'any, cal destacar també la celebració que les comunitats
buddhistes lamaístes d'origen tibetà hi fan al seu voltant durant el Dasain. Tot i que comparteixen amb la resta de comunitats l'alegría dels dies de festa i el reagrupament familiar, es distingeixen per realitzar uns actes "de protesta pacífica" contra els sacrificis d'animals. Per això, el tret característic del Dasain entre aquests pobles és el de realitzar actes per a pregar per les ānimes dels animals sacrificats. Així, els Sherpes s'agrupen al monestir de la comunitat sherpa a Boudha per fer dejú, silenci i pregāries durant tot un dia, en un acte que es prepara amb l'ajut de donacions privades. Per la seva banda, tots els monjos (lames) tibetans dels monestirs de Boudha s'apleguen a l'Stupa Boudhanath per a pregar conjuntament en un acte en el que participen lames de totes les edats de tots els monestirs i centres d'estudis buddhistes que hi ha al voltant de l'Stupa del barri de Boudha. L'acte l'esponsoritza un lama ric d'un altre país asiàtic buddhista que al finaluitzar les pregàries, fa una donació econòmica en efectiu a cada un dels lames participant en les pregàries.

Textos i fotografies: Manel Carrera